1051 Budapest, Zrínyi utca 3.

Tel.: (1) 8869-300, E-mail: ogyei@ogyei.gov.hu

1372 Postafiók 450.

ENGLISH

Happy-Hét

 2019-ben jubileiumi HAPPY-hét!

Tizedik alkalommal, március 18-22 között rendezi meg a magyarországi vízfogyasztás népszerűsítéseként a fiataloknak szóló Happy-hét programot az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet. Idén már hagyomány, hogy az iskolák mellett az óvodák jelentkezését is várjuk a Happy-hétre.


Regisztrációs linkek a 2019-es HAPPY-héthez:

Óvodák: ITT jelentkezhetnek

Általános iskolák és középiskolák: ITT jelentkezhetnek

A HAPPY-Hét hivatalos facebook oldala az ALÁBBI weboldalon érhető el.  

Bővebb információt a kapcsolattartótól kérhetnek:

Nagy-Lőrincz Zsuzsanna

kapcsolattartó

E-mail: happyhet@ogyei.gov.hu

Tel.: (+361) 476-6455 


A programhoz csatlakozó iskolák/óvodák az eddigi évekhez hasonlóan önállóan szervezik meg a HAPPY- hetet, maguk döntik el, hogy milyen foglalkozásokkal, játékokkal hívják fel a gyerekek figyelmét a vízfogyasztás fontosságára, illetve a cukros üdítők káros hatásaira. A HAPPY-héthez való csatlakozás feltétele legalább egy – OGYÉI által ajánlott vagy az iskola/óvoda által kidolgozott – vízfogyasztást népszerűsítő programpont megvalósítása.

A HAPPY- hét sikeres megvalósításához a saját programok/ötletek kivitelezése mellett az OGYÉI az alábbi anyagok ingyenes letöltését teszi lehetővé annak érdekében, hogy minél mélyebb tudásra tegyenek szert a gyerekek.

1. Alsó- és felső tagozatonként differenciált, komplex oktatási segédanyag (részletes óravázlat, power point prezentációk)

2. Plakátok

3. „Vízizsaru-szolgálat” hivatalos igazolvány, csoport 

4. Program ötletek

5. Egy az iskolai tanórán levetíthető, a vízről szóló tájékoztató film YouTube csatornán keresztüli elérése, melyet a Magyar Víziközmű Szövetség (MaVíz) bocsátott az iskolák rendelkezésére. 

A 10. HAPPY-hét idén is sok nyereménnyel és meglepetéssel várja a jelentkező iskolákat és óvodákat. A nyereményekkel és pályázatainkkal kapcsolatos bővebb információkat folyamatosan töltjük fel a honlapra.


Pályázati lehetőségek


1. Óvodás korosztály számára hirdetett rajzverseny

Témája: Vizet inni jó!

Várunk minden rajzot, ami a témával kapcsolatban az eszetekbe jut! Ragadjatok ceruzát, zsírkrétát, festéket, filctollat és legyetek kreatívak! (A rajzok A4-es vagy A3-as méretűek legyenek!)

 

2. Iskolás korosztály számára hirdetett rajzverseny

Témája: Víz nélkül nincs élet!

Várunk minden rajzot, ami a témával kapcsolatban az eszetekbe jut! Ragadjatok ceruzát, zsírkrétát, festéket, filctollat és legyetek kreatívak! A rajzok A4-es vagy A3-as méretűek legyenek!)

 

3. Dalátírás

Témája: Vízfogyasztás

Írjátok át egy ismert dal szövegét úgy, hogy az új szöveg a vízfogyasztást népszerűsítse, majd adjátok elő a dalt az új szöveggel akár egyénileg, akár csoportosan, készítsetek erről egy rövid videót és küldjétek el nekünk! A videóval együtt küldjétek el nekünk az új szöveget egy Word dokumentumban! Nem kell az egész dalt átírnotok és előadnotok, elég egy rövidebb részlet, például egy versszak és egy refrén.

 

4. „HAPPY pillanat” fotópályázat gyerekeknek

Témája: Egy jól elkapott pillanat a HAPPY-hétről

Mutassátok meg nekünk, hogyan zajlott nálatok a HAPPY-hét! Készítsetek képeket a különböző programokról és a legjobban elkapott pillanatot küldjétek el nekünk! (Egy iskolából max. 5 fotó érkezhet!)

 

5. „HAPPY pillanat” fotópályázat pedagógusoknak:

Témája: Egy jól elkapott pillanat a HAPPY-hétről

Mutassátok meg nekünk, hogyan zajlott nálatok a HAPPY-hét! Készítsetek képeket a különböző programokról és a legjobban elkapott pillanatot küldjétek el nekünk! (Egy iskolából max. 5 fotó érkezhet!)

 

6. HAPPY képregény készítő verseny:

Témája: A HAPPY vízcsepp manó vizes kalandjai

Ha szeretitek a képregényeket, akkor ez a feladat nektek való! Vajon milyen kalandokba keveredhet a HAPPY vízcsepp manó? Találjatok ki egy történetet, rajzoljátok le papíron vagy valamilyen számítógépes program segítségével és küldjétek el nekünk! (Egy képregény max. 9 képkockából állhat!)

 

7. HAPPY víz reklámkészítés:

Témája: A vízfogyasztás reklámozása (videó vagy hang)

Készítsetek egy rövid reklámot (kb. 30 mp), amiben a vízfogyasztást népszerűsítitek! Ez lehet egy videó, akár csak egy TV reklám, vagy csak hang is, mint amiket a rádióban lehet hallani. A lényeg, hogy mindenkit meggyőzzetek arról, hogy a víz a legjobb választás!

 

A pályázati anyagokat kérjük, a happyhet@ogyei.gov.hu email címre eljuttatni. Postán kizárólag a rajzpályázatokat várjuk, az alábbi címre: 1097 Budapest, Albert Flórián út 3/A

A pályázatok beküldésének határideje: 2019. április 5.

A nyereményekkel hamarosan jelentkezünk!


HAPPY – Hungarian Aqua Promoting Program in the Young

A magyarországi vízfogyasztást népszerűsítő program a fiatalok körében

Az elhízás és az üdítőfogyasztás kapcsolata

A gyermekkori elhízás gyakoriságának növekedése világszerte súlyos probléma. Csak az Európai Unió tagállamaiban évente kb. 400 000 új túlsúlyos és 85 000 új elhízott esetet diagnosztizálnak. Számos nemzetközi vizsgálat igazolta az elhízás és a cukros, szénsavas üdítők mértéktelen fogyasztása közötti összefüggést.

Tudta Ön, hogy egy pohár (3 dl) kóla 11 db kockacukornak megfelelő mennyiségű cukrot tartalmaz?

A cukros, szénsavas italok azonban nem csak úgynevezett „üres kalóriák” (hiszen alig tartalmaznak hasznos tápanyagot, kalóriatartalmuk azonban magas), de savas kémhatásuknál fogva a fogzománcot is károsítják és egyes termékek magas foszfáttartalma a csontrendszerre is ártalmas.

Felmérésekből jól ismert, hogy már az általános iskolás-korú gyerekek nagy százaléka is naponta többször fogyaszt cukros, szénsavas üdítőt. 2008-ban végzett felmérésünk alapján, az általános iskolai tanulók átlagos napi fogyasztása 3 dl, amely 15 éves korra a napi fél litert is eléri! Az általános iskolások folyadékbeviteli szokásainak megváltoztatása ezért alapvetően fontos a felnövő új generáció egészsége szempontjából.

Mi az a HAPPY?

A tények ismeretében, az OÉTI munkatársai 2007 tavaszán, nemzetközi programok mintájára kidolgozták a HAPPY („Hungarian Aqua Promoting Program in the Young” – „Magyarországi vízfogyasztást népszerűsítő program a fiatalok körében”) modellprogramot, melynek megvalósítását az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tette lehetővé.

A program fő célja az ásványvízbevitel növelése, ezzel párhuzamosan a cukros, szénsavas üdítők fogyasztásának csökkentése volt, oktatás és az egészséges választék biztosítása (az osztálytermekbe kihelyezett vízautomaták) révén.

Az intervenció modellprogram-jellegéből adódóan a folyadékfogyasztási szokások vizsgálatára és a program hatékonyságának felmérésére is volt lehetőség.

Így kezdődött…

Hat körültekintően kiválogatott, önként jelentkező budapesti általános iskolából összesen 397, 7-10 év közötti gyermek vett részt a programban.

Intézetünk dietetikus munkatársai iskolai tanórák keretében tartottak játékos előadást a megfelelő folyadékpótlásról a diákok számára, akik az oktatás végén, a legfontosabb tudnivalókat összegző és hasznos tanácsokat is tartalmazó, szülőknek és gyerekeknek egyaránt szóló (kétoldalas) szórólapot vihettek haza.

Az egészséges választás lehetőségét az osztálytermekbe kihelyezett ballonos víz-tartályokkal biztosítottuk, melyekből a gyerekek szénsavmentes, alacsony nátriumtartalmú ásványvizet fogyaszthattak, ingyen, egyéni szükségleteiknek megfelelően. Az eredetileg egy hónaposra tervezett intervenciót, az iskolák kérésére időközben meghosszabbítottuk, így a tanulók végül 2 hónapon át élvezhették a tiszta, egészséges, higiénikus körülmények között elfogyasztható, ingyenes víz előnyeit.

Eredmények

Az intervenció hatásait minden évben kérdőívek segítségével vizsgáljuk. Az első évben, 2007-ben az iskolai programot koordináló tanárok a gyerekek folyadékokkal kapcsolatos ismereteiket és folyadékfogyasztási szokásaikat felmérő kérdőívet töltöttek ki a program kezdetén és végén. A szülők és a tanárok szintén kérdőíves formában nyilatkoztak részben arról, hogy változtak-e a gyermek, illetve a család folyadékfogyasztási szokásai, részben a program jövőjéről alkotott véleményükről, a program végén.

A kapott válaszok alapján a HAPPY, rövid időtartama ellenére is igen eredményes programnak bizonyult.

Egyértelműen nőtt a gyermekek tudása, szignifikánsan csökkent az üdítőfogyasztás, ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a vízfogyasztás mértéke, minden vizsgált korosztályban.

A program hatására, a gyerekeknek csaknem kétharmada kevesebb cukros üdítőt ivott, mint korábban.

A tanárok egybehangzó véleménye szerint, a program lebonyolítása mindenhol zökkenőmentesen zajlott. A tanárok egyértelműen érzékelték és örömmel fogadták a gyermekek attitűdjében bekövetkezett pozitív változásokat.

A szülők olyannyira elégedettek voltak a programmal, hogy a jövőben akár anyagilag is hajlandóak lennének támogatni a programot. Többségük beszámolt gyermekük, sőt az egész család folyadékfogyasztási szokásainak megváltozásáról:

– „Örültem ennek a programnak, mert megváltozott a gyermekem. Az ásványvizet eddig egyáltalán nem szerette és mostantól megissza.”

– „Gyermekem ebben a hat hétben megtanult inni!”

Ahhoz, hogy lássuk, a kedvező változások fenntarthatók-e, a program után egy évvel megismételtük a kérdőíves felmérést. Az eredmények azt bizonyítják, hogy a HAPPY hosszú távon is hatékony program.

Úgy tűnik tehát, hogy egy komplex, egészséges italválasztékot biztosító és oktatást is nyújtó, a gyermeket szüleik és tanáraik bevonásával megcélzó beavatkozás már viszonylag rövid idő alatt is pozitív változásokat eredményezhet a 7-10 éves korosztályban, mind a gyermekek ismereteinek bővítése, mind a megtanultak gyakorlati alkalmazása terén.

A gyermekek 85 %-a, a szülők 95%-a szívesen folytatta volna a programot; a tanárok 95 %-a sikeresnek ítélte a kezdeményezést.

 

Hol tartunk ma?

Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet a program eredményességére és a programban részt vevő gyerekek, szülők és tanárok pozitív visszajelzéseire való tekintettel tovább folytatja a projektet.

 

2007

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

(pilot)

Területi lefedettség

BP.

országos

országos

országos

országos

országos

országos

országos

országos

Résztvevők

6 iskola

78 intézmény

74 intézmény

110 intézmény

135 intézmény

144 intézmény

450 intézmény

196 intézmény

172

intézmény

397 gyermek

28 000 gyermek

28 000 gyermek

30 000 gyermek

41000 gyermek

44000 gyermek

124000 gyermek

52700 gyermek

36 272

gyermek


Frissítve: 2019.03.14 10:29